پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 118930
فضاي مذاکرات نيويورک سازنده است
تاریخ انتشار : 1393/06/29 09:54:27
نمایش : 1120
معاون حقوقي و امور بين المللي وزارت امور خارجه کشورمان فضاي حاکم بر مذاکرات جاري در نيويورک را بسيار خوبي ارزيابي کرد و گفت: اختلافات ما در موضوعات وجود دارد ولي هم فضا خوب و سازنده است و هم اراده و جديت لازم در همه طرف ها وجود دارد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، معاون حقوقي و امور بين المللي وزارت امور خارجه کشورمان فضاي حاکم بر مذاکرات جاري در نيويورک را بسيار خوبي ارزيابي کرد و گفت: اختلافات ما در موضوعات وجود دارد ولي هم فضا خوب و سازنده است و هم اراده و جديت لازم در همه طرف ها وجود دارد.

سيد عباس عراقچي بعد از حضور در نشست مديران سياسي جمهوري اسلامي ايران و پنج بعلاوه يک در نيويورک، در مصاحبه با خبرنگاران افزود: جلسه صبح جمعه به اين گذشت که چگونه مي توانيم از فرصتي که در روزهاي آينده داريم، استفاده کنيم.

عضو ارشد گروه مذاکره کننده کشورمان در مذاکرات هسته اي از ادامه جلسات دو جانبه ايران و پنج بعلاوه يک خبر داد و گفت: در اين نشست همچنين طراحي هايي صورت گرفت که جلساتي به صورت دو جانبه داشته باشيم و بعد که موضوعاتي مشخص شد، کارشناسان فني تيم ها در آن خصوص بحث و مذاکرات را شروع کنند.

وي با ابزار اميدواري به اينکه در روزهاي آينده يک جمع بندي به دست آيد و اگر امکان پذير شد، پيشرفتي را در مذاکرات شاهد بود، افزود: بر همين اساس کارشناسان، کارشان را شروع کردند و شنبه بحث هاي کارشناسي ادامه مي يابد و همزمان گفتگوهاي دو جانبه را ادامه خواهيم داد.

معاون حقوقي و امور بين المللي وزارت امور خارجه به ديدارهاي دوجانبه اخير اشاره کرد و گفت: در دو روز گذشته با هيئت هاي آمريکايي، روسي، فرانسوي و انگليسي مذاکره داشتيم و با بقيه هم مذاکره خواهيم داشت.

وي افزود: اين مذاکرات دو جانبه، به طور قطع کمک مي کنند که بحث ها در قالب پنج بعلاوه يک راحت تر پيش رود و ما اميدواريم در روزهاي آينده بتوان از فرصتي که اينجا وجود دارد و همه وزيران و مقامات حضور دارند و احتمال رايزني ها بيشتر، بتوان بيشتر استفاده کرد و ان شاء الله پيشرفتي در مذاکرات صورت گيرد.

خبرنگاري از عراقچي پرسيد شما قبل از اينکه به نيويورک بيائيد، زياد خوشبين نبوديد ولي بعد از ديدارها احساس ها بهتر شد و خانم وندي شرمن، معاون وزير امور خارجه آمريکا هم گفته است که شما مصمم تر بوديد، آيا اتفاقي در اين ديدارهاي دو جانبه افتاد که فکر مي کند کمي به خوشبيني ها اضافه شده است؟

عراقچي پاسخ داد: مي توانم بگويم در مجموع فضاي بسيار خوبي بر مذاکرات حاکم است، اختلافات ما در موضوعات وجود دارد ولي هم فضا، خوب و سازنده  است و هم اراده و جديت لازم در همه طرف ها وجود دارد.

وي افزود: اين به طبع اميدواري را ايجاد مي کند که بشود بحث ها را پيش برد ولي اين که در محتواي بحث ها بتوان پيشرفتي را داشته باشيم، منوط بر اين است که مذاکرات چگونه پيش رود و چگونه خواسته هاي دو طرف تامين شود.

خبرنگار ديگري از معاون حقوقي و امور بين المللي وزارت امور خارجه جزئيات بيشتري از موارد اختلافي را جويا شد.

آقاي عراقچي پاسخ داد: درباره همه موضوعاتي که در حال مذاکره هستيم مشکلاتي وجود دارد و هنوز تفاهمي به دست نيامده است.

وي غني سازي و ظرفيت آن را از موضوعات کليدي ناميد و گفت: در مورد اينکه تحريم ها چگونه برداشته خواهد شد، يکي از موضوعات ديگر است زيرا طبق توافق ژنو، تحريم ها به صورت جامع و کامل همه بايد برداشته شود.

معاون حقوقي و امور بين المللي وزارت امور خارجه گفت: البته با توجه به تنوع تحريم ها و اقتضائاتي که وجود دارد و همينطور اقداماتي که ايران بايد انجام دهد، يکي از موضوعات مورد بحث ما هست.

وي درباره بخش ديگر اختلافات نيز گفت: در خصوص اراک و فوردو نيز اختلاف نظر داريم ولي گزينه هاي مختلفي مطرح و بحث هاي خوبي انجام و مواضع طرفين خيلي دقيق و روشن شده است.

مذاکره کننده ارشد هسته اي کشورمان ابراز اميدواري کرد با توجه به حضور مقامات ارشد کشورها در نيويورک، در روزهاي آينده پيشرفت محسوسي در مذاکرات هسته اي حاصل شود.

سيد عباس عراقچي درباره اينکه آيا وزيران خارجه پنج بعلاوه يک نيز در نيويورک ديدار مشترکي خواهند داشت يا خير، گفت: اگر بحث ها پيشرفت خوبي داشته باشد، ممکن است آخر اين هفته بتوانيم جلسه وزيران را هم داشته باشيم ولي اين مورد منوط به اين است که در مذاکرات پيشرفت خوبي داشته باشيم.

وي تاکيد کرد: هر مذاکره اي که لازم باشد، در طول مذاکرات پنج بعلاوه يک انجام خواهيم داد و اين بستگي به آن دارد که در روند مذاکرات چه ملاقات دو جانبه اي و در چه سطحي انجام شود.

معاون حقوقي و امور بين المللي وزارت امور خارجه بارديگر يادآور شد که حضور مقامات و وزيران، ايجاب مي کند که از اين فرصت استفاده شود.

خبرنگار ديگري از آقاي عراقچي درباره موضوع داعش و توافق احتمالي ايران براي مواجهه با اين گروهک تروريستي پرسيد که وي گفت: هنوز هيچ چيزي در جزئيات مورد توافق واقع نشده است و همه گمانه زني هايي که صورت مي گيرد، صحت ندارد. خبرنگار انگليسي زبان خطاب به آقاي عراقچي گفت: اطمينان دارم که درباره وضعيت موجود با همتايان خود و به ويژه آمريکائي ها صحبت کرده ايد، آيا احساس مي شود که با متحدان غربي بتوان در اين مورد (مبارزه با داعش) کار کرد و آيا در پس اينکه آقاي ظريف در نشست عصر جمعه شوراي امنيت با موضوع عراق و داعش حضور نيافت، پيامي وجود دارد؟ برغم آنکه جان کري در اين جلسه گفت که وزير امور خارجه ايران اينجاست.

عراقچي پاسخ داد: ما با آمريکائي ها درباره داعش، عراق و يا هيچ چيز ديگري به جز موضوع اتمي مذاکره و گفتگو نکرده ايم.

وي به سخنراني عصر جمعه خود در نشست شوراي امنيت اشاره کرد و گفت: قرار بود آقاي ظريف سخنراني کند ولي وي مذاکرات دو جانبه بسياري دارد که بسيار پرمشغله بود و نتوانست شرکت کند.

معاون حقوقي و امور بين المللي وزارت امور خارجه افزود: راهبرد و سياست ما درباره داعش بسيار واضح است، فکر مي کنيم همه نيروها در داخل و خارج منطقه بايد به منظور مبارزه با اين گروه تروريستي دست همکاري به يکديگر دهند.

وي افزود: ما همچنين فکر مي کنيم که بايد در اين باره مداومت وجود داشته باشد و هيچ فرقي ميان عراق و سوريه وجود ندارد و ما بايد به هر دو دولت و هر مکان ديگري که داعش در آنجا فعال است، کمک کنيم.

سيد عباس عراقچي تاکيد کرد: بايد در مبارزه با اين گروه تروريستي، به دولت هاي عراق و سوريه حمايت کنيم و فکر مي کنيم هر نوع حمله اي ضد اين گروه تروريستي، بايد منطبق با قانون بين المللي و منشور سازمان ملل صورت گيرد.

وي در بخش پاياني پاسخ خود به اين خبرنگار همچنين گفت: مشخص است که وقتي ديپلمات ها در مکاني هستند، احتمال دارد درباره موضوعات گوناگون صحبت کنند ولي اين به آن معنا نيست که مذاکراتي صورت گرفته است.

خبرنگار ديگري که تازه از راه رسيده بود، مجدداً از مذاکره کننده ارشد هسته اي کشورمان درباره فضاي کنوني مذاکرات در نيويورک سئوال کرد و گفت: فضاي مذاکرات را چگونه مي بينيد و آيا فکر مي کنيد در حاشيه نشست هاي مجمع عمومي توافقي حاصل شود؟ سيد عباس عراقچي در پاسخ گفت: فضا خوب و مذاکرات  بسيار صريح است ولي اختلاف نظرات و خلاء ميان دو طرف هنوز هم وجود دارد .

وي تاکيد کرد: در سطوح گوناگون به شدت کار مي کنيم تا ببينيم چگونه مي توان به نتيجه رسيد و اميدواريم که در فرصت هايي که در روزهاي آينده پيش خواهد آمد، پيشرفت هايي صورت گيرد ولي اين امر بستگي به برخورد طرف مقابل هم دارد.

سئوال پاياني اين گفتگوي اعلام نشده آقاي عراقچي با خبرنگاران، درباره احتمال ديدار روساي جمهور ايران و آمريکا در حاشيه شصت و نهمين اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل بود.

اين مقام ارشد وزارت امور خارجه گفت: براي چنين ديداري هيچ برنامه ريزي نشده است و فکر نمي کنم چنين ديداري صورت گيرد .

معاون حقوقي و امور بين المللي وزارت امور خارجه تاکيد کرد: سعي ما، تمرکز بر مذاکرات درباره موضوع اتمي است و ما جدي و مصمم هستيم و اراده خوبي هم داريم تا پيشرفتي در مذاکرات صورت گيرد اميدواريم برخورد مشابهي را نيز در طرف مقابل خود شاهد باشيم.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html